Van likes naar leads: het belang van waardevolle content

In de huidige digitale wereld hanteren we likes en volgers vaak als maatstaf voor het succes van online content. En toegegeven, likes zijn tof. Maar hoeveel van die likes dragen rechtstreeks bij aan de resultaten van jouw bedrijf?

Het belang van waardevolle content

Elk bedrijf deelde allicht eens een leuke foto of toffe video die zonder twijfel enkele likes opleverde. Maar het aantrekken van potentiële klanten vergt meer dan louter luchtige content. Waardevolle content is immers vergelijkbaar met een goed boek: het grijpt de aandacht van de ontvanger en laat hem niet meer los. Of je nu een inspirerende blogpost, toffe video of verhelderende infographic deelt, jouw content moet waarde bieden aan je doelgroep. Want alleen zo stimuleer je vertrouwen. En laat dát net de hoeksteen van een succesvolle leadgeneratie zijn.

Vijf tips voor engagerende content

Engagerende content creëren is gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijpen we maar al te goed. Gelukkig zijn er tal van tips die jou helpen om je content naar een hoger niveau te tillen.

1. Ken je doelgroep

Elke engagerende boodschap staat of valt met een goed begrip van je doelgroep. Achterhaal hun motivaties, behoeften, wensen en uitdagingen. Want hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je de content kunt afstemmen op hun wensen en behoeften en hoe groter de kans op een succesvolle leadgeneratie.

2. Wees authentiek

In een zee van online content is het essentieel om je te onderscheiden van je concurrenten. Dé gouden tip? Wees uniek en authentiek en laat je merkpersoonlijkheid doorschemeren in je online content. Want alleen zo versterk je de band met je publiek. Het is tenslotte beter om een kleine, betrokken community te hebben dan tienduizenden volgers die niet betrokken zijn.

3. Varieer in format

Variatie is key in jouw contentstrategie. Experimenteer daarom met verschillende types content, zoals boeiende blogs of pakkende video’s. Of werk eens een infographic uit! Elke potentiële klant heeft immers zijn eigen voorkeur op vlak van contentconsumptie. Door te variëren in format, breng je jouw boodschap over op diverse manieren én kan je een ruimer publiek bereiken. Een win-winsituatie dus.

4. Storytelling

In de wereld van contentmarketing is er één krachtig hulpmiddel dat de harten van je publiek steelt: storytelling. Mensen houden immers van een goed verhaal dat hen boeit, raakt en meesleept. Door je content menselijker te maken, bouw je een emotionele vertrouwensband op, wat de basis vormt voor een succesvolle leadgeneratie. Bovendien heeft storytelling de kracht om zaken beter behapbaar te maken dan pure feiten én blijven verhalen beter hangen in het geheugen van mensen.

5. Krachtige call-to-actions

Waardevolle content zonder een duidelijke call-to-action (CTA) is zoals Ken zonder Barbie. Waardeloos. Daarom is het belangrijk om een duidelijke CTA toe te voegen die je doelgroep aanzet om méér te ondernemen dan louter liken. Of het nu gaat om het downloaden van een whitepaper, het aanvragen van een testrit of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat jouw CTA opvalt en aantrekkelijk is. Let wel: wees subtiel, je wil immers niet te commercieel overkomen.

Kan jij hulp gebruiken met het uitwerken van waardevolle content? Geen nood! Neem gerust contact met ons op, onze marketeers helpen je graag op weg!