CFO-as-a-Service: wie, wat en hoe?

CFO-as-a-Service biedt een innovatieve benadering door hoogwaardige financiële expertise te leveren zonder de overheadkosten van een fulltime CFO. Maak kennis met Nick en zijn plannen.

In een tijdperk van snel veranderende zakelijke behoeften en groeiende complexiteit, hebben bedrijven behoefte aan flexibele en kosteneffectieve oplossingen voor hun financiële strategieën. CFO-as-a-Service biedt een innovatieve benadering door hoogwaardige financiële expertise te leveren zonder de overheadkosten van een fulltime CFO. Hiervoor sturen wij graag iemand op pad die met zijn kennis en expertise impact kan leveren.

Nick heeft zijn strepen in de financewereld al meer dan verdiend. Nu wil hij zijn kennis en expertise inzetten om écht het verschil te maken bij start-ups, scale-ups en op de KMO-markt. Hoe dan? We vragen het hem gewoon zelf. Maak kennis met Nick en zijn plannen voor ons CFO-as-a-Service aanbod!

Dag Nick, welkom bij Unikoo! Met jouw komst breiden we ons servicepakket uit met een iets minder gangbare consultancyvorm, namelijk CFO-as-a-Service. Wat houdt dat precies in, en hoe verschilt deze rol van een klassieke CFO?  

Met CFO-as-a-Service kunnen we snel en flexibel CFO’s met een ruime ervaring op parttime basis inzetten bij onze klanten. Zo kunnen onze klanten gericht advies inwinnen over een heel specifiek topic of voor specifieke financiële uitdagingen waar ze op dat moment mee zitten. Ad hoc, dus de aanzienlijke kost van een fulltime inhouse CFO hoeven ze niet te dragen. Enkel wanneer het nodig is: je kan op- en afschalen naargelang de behoefte of noodzaak.  

Een parttime CFO moet van alle markten thuis zijn en in veel verschillende professionele omgevingen ervaring hebben opgedaan. Ik ben natuurlijk niet in elke tak een ware expert. Finance is immers zo breed, niemand kan alles weten. En dat hoeft ook niet.

Waarom ben jij de geschikte persoon om deze rol te vervullen?  

Ik begon mijn carrière als financieel-strategisch consultant bij KPMG en leerde zo relatief snel veel verschillende businessomgevingen kennen. Ik kreeg de kans om vanuit dat perspectief mee te draaien in verschillende finance functies en te analyseren waar (en of) je als Finance departement toegevoegde waarde kan bieden om de bredere bedrijfsambities mee te ondersteunen.

Na een 6-tal jaar bij KPMG zocht ik een intern engagement en begon ik als lead business controller bij een groeibedrijf in de software – een zeer brede rol waarbij ik samen met een fantastisch team alle facetten van die 2de lijnsfunctie heb kunnen vormgeven: gaande van accounting-operationele topics, over het bouwen van gelaagde managementrapporteringen, integrated performance management en ERP-implementaties tot financieel-strategische vraagstukken. Alles kwam aan bod. Ook daar stelde zich de vraag hoe de finance functie ingericht moest worden en moest evolueren om bij te dragen aan de bredere strategische ambities.

Na mezelf nog eens 5 jaar te hebben bekwaamd in een breed spectrum van financiële topics, wilde ik mijn ervaring in het managen van grote teams versterken. Ik wilde terug geprikkeld worden door de complexiteit van een grote organisatie, eentje met internationale uitstraling en ambitieuze plannen.

Zo kwam ik bij de Port Of Antwerp-Bruges waar ik de afgelopen 3,5 jaar een team van 15 business controllers aanstuurde. Mijn verantwoordelijkheden waren divers: business intelligence, reporting & performance management, business partnering en strategie. We fuseerden in die periode met de Haven Van Brugge en keken in het licht van de nakende energietransitie vooruit naar investerings- en contributiemodellen voor een toekomstige haven, waar niet alleen de traditionele activiteiten een rol spelen.

CTO Cynric en CFO Nick @ Unikoo HQ

Een goede CFO moet mensen kunnen aansturen: luisteren, leiden, empathie tonen vertrouwen geven om mensen te laten groeien in hun rol en conflicten verzoenen.

Een parttime CFO moet van alle markten thuis zijn en in veel verschillende professionele omgevingen ervaring hebben opgedaan. Ik ben natuurlijk niet in elke tak een ware expert. Finance is immers zo breed, niemand kan alles weten. En dat hoeft ook niet. Je moet niet alles kunnen, maar je moet wel de conceptuele kennis hebben, de taal spreken en vooral de personen kunnen sturen die wél de expertise hebben.  

Los daarvan kan je van een CFO verwachten dat hij zich comfortabel voelt bij het accounting technische luik, maar zeker ook thuis is in alles wat met financiële planning, rapportering en investeringsanalyse te maken heeft én een gezonde basis heeft in corporate finance en M&A. En dan zijn er nog de people- en management skills. Een goede CFO moet mensen kunnen aansturen: luisteren, leiden, empathie tonen vertrouwen geven om mensen te laten groeien in hun rol en conflicten verzoenen.

Een serieus takenpakket. Welke diensten bieden jullie precies aan binnen het kader van CFO-as-a-Service? Waar zien jullie de grootste nood bij klanten?

De tijd dat CFO’s number crunchers waren die voornamelijk gefocust waren op technische accounting ligt ondertussen al ver achter ons. Moderne CFO’s moeten vooral strategisch meedenken en ervoor zorgen dat de financiële strategie gealigneerd is met de bredere strategische ambities van het bedrijf. En dat is ook waar de meeste vraag naar is bij onze klanten: ze willen heldere en correcte input om datagedreven beslissingen te kunnen nemen. Ze hebben met andere woorden nood aan budgetting en forecasting.  

Wij kunnen bijvoorbeeld helpen in het opmaken van businessplannen en managementrapporteringen, financiële modellering en performance management dat de juiste incentives koppelt aan geschikte KPI’s. We zijn ook sterk thuis in investerings- en winstgevendheidsanalyses en proberen vanuit dat perspectief ook een cash- en kostenbewustzijn op te wekken. Zeker bij startups merken we dat cost controlling ook erg belangrijk is. Ze hebben immers veel kosten en beperkte inkomsten, dus is het cruciaal om te voorspellen welke investeringen waarde gaan opleveren.

Stel dat een klant komt aankloppen bij Unikoo en interesse heeft in CFO-diensten. Hoe pak je dit dan aan?

Eerst en vooral doe ik veel research om het landschap waarin de klant zich situeert beter te doorgronden. Ik raadpleeg alle informatie die ik publiek kan vinden en die me helpt te begrijpen wat de klant precies doet en waar hij voor staat. Ik lees ook de jaarverslagen en probeer de strategie en pijnpunten alvast op voorhand te identificeren. Door hier al een zicht op te hebben, kan je nadien tijdens het gesprek veel dieper graven naar de wensen en noden van de klant.

Je bent de fase van een vaag conceptueel voorstel immers voorbij en kan focussen op concrete oplossingen naargelang wat de klant vertelt. Op basis van dit gesprek doen we dan ook een concreet voorstel. Welke competenties of profielen zijn nodig om aan de slag te gaan? Over welke tijdshorizon en met welke frequentie moeten we die profielen inzetten? Hoe definiëren we succes in elke specifieke case?  

Zelfs bedrijven die al een CFO hebben kunnen misschien best een sparringpartner gebruiken.

Welk type bedrijven hebben het meeste baat bij CFOaaS?

We werken vooral voor groeibedrijven die financiële uitdagingen snel en kostenefficiënt opgelost willen zien. Startups, scale-ups en KMO’s hebben immers niet altijd de middelen om een fulltime CFO in dienst te nemen, maar hebben natuurlijk wel nood aan strategische financiële begeleiding om groei, opeenvolgende financieringsrondes, budgettering en financiële prognoses te managen. Bij deze doelgroep ondersteunen we vooral ook een duurzame groei: de complexiteit binnen bedrijven neemt toe naargelang ze groei en en evolueren , en dat brengt uitdagingen met zich mee. Wij helpen klanten begrijpen welke factoren hun resultaten sturen en waar hun prioriteiten moeten liggen. De complexiteit groeit, en wij kunnen meegroeien.

Dat neemt niet weg dat we ook graag werken voor grotere spelers die een transitie ondergaan en de noodzaak voelen om tijdelijk extra financiële bagage aan boord te halen. Zelfs bedrijven die al een CFO hebben kunnen misschien best een sparringpartner gebruiken. We zien ook dat bedrijven soms hun handen vol hebben. Wanneer er dan plots bijvoorbeeld een nieuw systeem moet geïntegreerd worden, een kapitaalronde moet worden voorbereid of een cashflow uitgewerkt, heeft de bestaande CFO te weinig uren in zijn dag. De nood voor een flexibele CFO vertrekt niet altijd vanuit een vacuüm.

Je sprak net over kostenefficiëntie. Tegen wat voor kosten kijken bedrijven aan?

We willen onze diensten laagdrempelig en flexibel kunnen aanbieden. Je kan als bedrijf al gebruikmaken van onze CFO-as-a-service vanaf een aantal dagen per maand en opschalen als en wanneer dat nodig blijkt. Dat contrasteert natuurlijk sterk met de kost van een fulltime CFO.

Een voorbeeld: Een vaste CFO betaal je een heel jaar door, los van de financiële uitdagingen. Stel dat het opstellen van een cashflow twee weken duurt, dan heb je voor pakweg 5% van de kost van een CFO een cashflowplan. Een parttime CFO als sparring partner is al nuttig vanaf 2 à 3 dagen per maand. Bovendien kunnen we ook mensen met verschillende finance-achtergronden en ervaringsniveaus aanbieden afhankelijk van de wensen van de klant, wat zich dan weer kan vertalen in aantrekkelijke price blends.

We staan dichter bij de klant, denken en bieden concrete oplossingen in plaats van high-level, holistische benaderingen en off-the-shelve pakketten.  

Je haalde het al aan: de noden van bedrijven veranderen; soms razendsnel. Hoe kunnen jullie je aanpassen aan de veranderende behoeften van de klant?

In onze flexibiliteit zit onze grootste troef. Wanneer noden evolueren, moeten wij immers mee evolueren. Als zich nieuwe trends, technologische innovaties of marktveranderingen voordoen, bekijken we samen hoe die het speelveld van de klant beïnvloeden. Vervolgens overleggen we met de klant of, hoe en naar waar we de focus verleggen en welke competenties daarvoor nodig zijn. Kortom: we willen duidelijk zijn over de doelen die we samen met onze klanten willen bereiken, maar flexibel in de manier waarop we die doelen bereiken. We willen de klant de richting kunnen wijzen.  

Daar zit ook het verschil met de grote spelers: we staan dichter bij de klant, denken en bieden concrete oplossingen in plaats van high-level, holistische benaderingen en off-the-shelve pakketten.

En voor Unikoo? Wat zijn de toekomstplannen voor de dienstverlening ‘CFO-as-a-Service’?

De ambitie vandaag is om onze brand te versterken en het bereik van onze Finance Heros en CFO’s bij groeibedrijven in Vlaanderen vergroten. We willen groeien. Daarvoor gaan we op zoek naar veel bijkomend uitzonderlijk talent, die niet alleen over die waardevolle competenties beschikken maar ook over de juiste mindset. Bij deze dus ook een warme oproep: ben of ken jij iemand die staat te popelen om dit verhaal mee waar te maken? Get in touch!