De chatbot spreekt voor zich

discover

our stories

blog-photo

mario samison

Na een succesvolle stage bij wadsup - die echt awesome was - ben ik er als Full-Stack Developer aan de slag gegaan. De toffe collega's en het gevarieerde werk waren voor mij de redenen om te blijven. Elk project is anders en ik heb niet het gevoel dat ik aapjeswerk doe. Daarom heb ik voor wadsup gekozen! 

drink coffee, code, sleep, repeat

Dat is mijn levensmotto en ik ben er fier op! Elke IT'er zal dit wel een stukje in zich hebben en ik kom er graag mee naar buiten.

chatbot implementatie

Tijdens één van de vele projecten kreeg ik de uitdaging om een chatbot te maken. Ik was nog niet zo vertrouwd met chatbots wel met het frontend-framework waarin we de layout hebben gebouwd. Voor de rest had ik niet echt een idee hoe zo’n chatbot werkt maar was ik wel uitermate geïnteresseerd om dit uit te bouwen! 

het verhaal van de chatbot

Binnen het bedrijf De Watergroep zijn er veel administratieve zaken waarbij sommige werknemers vragen hadden. Om dit vlot te laten verlopen leek het uitbouwen van een chatbot een ideale oplossing te zijn. Op deze manier kunnen werknemers hun vraag stellen aan de chatbot en deze helpt hen dan verder door ze in de juiste richting te sturen.

Concreet gaat dit zo in zijn werk: vanuit de frontend typt een werknemer een vraag in, deze wordt verzonden naar een online platform (dialogflow) waar de vraag wordt geanalyseerd en de werknemer krijgt hier vervolgens een passend antwoord voor terug.

We hebben hiervoor verschillende technologieën gebruikt. Enerzijds is er dialogflow, een online platform van google dat je de mogelijkheid geeft om intents op te bouwen, dit kan je zien als een soort van ‘case’ waarrond een werknemer vragen kan hebben.

Binnen dit intent kan je dan enkele voorbeeldvragen ingeven, en daarbij een passend antwoord plaatsen. Deze antwoorden kunnen een payload bevatten van JSON-formaat. Dit is eigenlijk een stukje code dat de frontend de mogelijkheid geeft om bepaalde layout-onderdelen weer te geven.

Anderzijds hebben we de frontend, die gebouwd is in ReactJS. Dit is een framework in JavaScript dat views kan aanpassen op basis van een state.

Hierin hebben we een template geplaatst die het ons makkelijker maakte om layout te bouwen voor het effectieve chatgesprek. Deze template noemt BotUI. Hier hebben we dan onze eigen toets aan gegeven zodat dit deel uitmaakt van de algemene layout van de watergroep.

Op deze manier kunnen de werknemers snel hun vraag stellen om zo op een vlotte manier hun administratieve zaken af te ronden.

chatbots zijn de toekomst, ook voor jou

Ook geïnteresseerd om dit toe te passen binnen jouw bedrijf? Contacteer ons vrijblijvend via info@wadsup.be.

Heel graag tot binnenkort! ;-)

wadsupper of service

wadsupper

Mario - programming prodigy

Mario is ready to help you

let's meet